Porsche Taycan – elektryczny samochód sportowy

Dwa pierwsze warianty Porsche Taycan to słabszy Taycan Turbo i mocniejszy Taycan Turbo S, obydwa z napędem na 4 koła. Osiągi:

  • Taycan Turbo – moc do 500 kW (680 KM), przyspieszenie do 100 km/h w 3,2 s, zasięg 450 km
  • Taycan Turbo S – moc do 560 kW (761 KM),przyspieszenie do 100 km/h w 2,8 s, zasięg 420 km

Maksymalna prędkość w obydwu wariantach wynosi 260 km/h.

Porsche Tycan
Photography: Christoph Bauer Postproduction: Wagnerchic – www.wagnerchic.com

Interesujące jest to, że systemowe napięcie jest wysokie i wynosi 800 V. Z jednej strony umożliwia to zastosowanie mniejszych przekrojów przewodów elektrycznych (mniejsze natężenie prądu), z drugiej umożliwia ładowanie baterii naprawdę dużą mocą do 270 kW. W pięć minut można naładować akumulatory na tyle, aby przejechać dystans 100 km. Ładowanie od 5 % do 80 % pojemności baterii skrócono do 22,5 minuty (w optymalnych warunkach). Ładowanie w domu z mocą do 11 kW. Pojemność akumulatorów 93,4 kWh.

Porsche Tycan

Napęd to dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś. W tylnej osi dwustopniowa przekładnia: pierwszy stopień do przyspieszania od zera, drugi stopień ma długie przełożenie przydatne przy wyższych prędkościach.

Porsche Tycan

Porsche Taycan jest naszpikowany elektroniką. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami PASM (Porsche Active Suspension Management), system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) z układem Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Porsche Tycan kokpit

Duży nacisk położono na rekuperację z maksymalna mocą 265 KW. W testach drogowych okazało się, że za hamowanie w 90% odpowiada system rekuperacji, hamulce hydrauliczne nie są wówczas używane.

Cztery tryby jazdy: Range, Normal, Sport, Sport Plus. Kto chce w trybie individual może sam skonfigurować poszczególne systemy.

Jednoczesna premiera Porsche Tycan w Ameryce Północnej, Chinach i Europie. To najważniejsze rynki. Porsche liczy, że w Stanach Zjednoczonych powróca klienci, których odebrała Tesla. Taycan pokonał 21-kilometrowy Nürburgring-Nordschleife w 7:42 minuty (rekord czterodrzwiowych elektryków), Tesla nie zniosła dużych obciążeń  w tak długim czasie i systemy ograniczały moc w czasie pokonywania okrążenia. Będzie się działo.