Ford Puma – nowy crossover

FORD PUMA ST-Line

Ford Puma pierwszej generacji to było małe coupe, którego produkcję zakończono w 2002 roku. Pod koniec czerwca 2019 Ford zaprezentowal nowego crossovera Puma, który dostępny będzie w dwóch wariantach: Ford Puma ST-Line o sportowej charakterystyce oraz stylowe Titanium. To kolejne w Europie auto marki Ford z tego segmentu.

Ford określił Pumę jako “kompaktowy crossover inspirowany SUV-em”, czyli niewielki, ale z obiecującymi możliwościami większego SUVa. Jak będzie, zobaczymy. Ford Puma wykorzystuje platformę B-car. Puma dołączy do modeli SUV i crossover marki Ford oferowanych w Europie: Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge i Explorer. Ten segment to ok. 20% sprzedaży Forda w Europie, przy czym w 2018 roku sprzedaż wzrosła o 19%.

Napęd Forda Pumy to silnik benzynowy 1.0 l EcoBoost i sześciostopniowa manualna skrzynia biegów oraz “EcoBoost Hybrid 48 V”, czyli 48-voltowa technologia hybrydowa i trzycylindrowy silnik spalinowy pojemności 1,0 l. Zintegrowany rozrusznik-silnik elektryczny o mocy 11.5 kW z napędem pasowym (BISG). W sumie daje to moc zależną od wersji dochodzącą do 125 KM lub155 KM. BISG pozwala na odzyskiwanie energii w czasie hamowania lub jazdy rozpędem (“żeglowania”), poprzez ładowanie 48-voltowego akumulatora litowo-jonowego. BISG podnosi maksymalny moment obrotowy o 20Nm, natomiast przy niższych obrotach silnika podnosi moment obrotowy do 50 %. Przewidywane zuzycie paliwa hybrydy to ok. 5,4 l/100km.

Dostępne kolory – Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Gray Matter, Desert Island Blue, Magnetic i Metropolis White

Co jeszcze – Auto Start-Stop  w hybrydzie może działać już przy prędkościach poniżej 15 km/h. Dodatkowo jeden z cylindrów może być wyłączany przy niskich obciążeniach. Czas ponownego załączenia 14 ms. Opcjonalny układ napędowy z silnikiem wysokoprężnym i siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem będzie oferowany już po wprowadzeniu Pumy do sprzedaży (prawdopodobnie od maja 2020).

Ford Puma ST-Line będzie oferowany z matowymi felgami aluminiowymi, w standardzie 18″, opcjonalnie 19″ felgi z czarnego aluminium. Zawieszenie sportowe ze specjalnymi sprężynami i amortyzatorami. Ford Puma ST-Line jak przystało na wersję usportowioną, będzie miał kierownicę spłaszczoną u dołu, aluminiowe pedały i czerwone przeszycia tapicerki. Ford Puma Titanium będzie miał felgi aluminiowe 18″ w kolorze Pearl Grey. Obie wersje będą się różnić elementami wykończenia zewnętrznego i wewnętrznego. Ciekawostka w wyposażeniu – wbudowany masaż odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Bagażnik otwierany “kopnięciem” pod zderzakiem, o pojemności do 456 litrów ma unoszoną podłogę (przegroda MegaBox), którą można oprzeć o oparcie siedzeń. Dzieki temu zyskuje się w zagłębieniu dodatkową przestrzeń 80 litrów, którą można wykorzystać na niezbyt czysty ładunek o wysokości do 115 cm. Korek spustowy w dnie umożliwia spłukanie wodą tej przestrzeni. Tylne oparcia dzielone 60/40.

Systemy bezpieczeństwa zapewnia  Ford Co-Pilot360 to 12 czujników ultradźwiekowych, 3 radary i dwie kamery składajace się na pakiet asystenta kierowcy, który ułatwia jazdę i parkowanie. W skład systemu wchodzi

  • system rozpoznawania znaków drogowych (SSR),
  • utrzymanie pasa ruchu (LCA),
  • dostosowanie prędkości do obowiązujacych limitów,
  • inteligentny tempomat zachowujący dystans od samochodu poprzedzającego (Adaptive Cruise Control),
  • system wspomagający omijanie przeszkód (Evasive Steering Assist),
  • system ostrzegania przed ruchem poprzecznym za pojazdem ( Cross Traffic Alert) ,
  • asystent parkowania,
  • system monitorowania martwego pola w lusterku (Blind Spot Information System),
  • system ochrony pieszych,
  • system wspomagania hamowania awaryjnego (EBA),
  • system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS),
  • elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) ,
  • układ kontroli trakcji (TCS)
  • układ wczesnego ostrzegania informujacy o niebezpieczeństwie, zanim wejdzie ono w pole widzenia kierowcy.

Evasive Steering Assist wykrywa pojazdy poruszające się wolniej lub stojące i wspomaga sterowanie dla unikniecia wypadku.

FordPass Connect sparowany ze smartfonem umożliwia lokalizowanie pojazdu, sprawdzanie stanu paliwa, zdalne odblokowanie drzwi i sprawdzenie wiele innych funkcji dotyczących stanu pojazdu.

Ford SYNC 3 jest zaawansowanym systemem multimedialnym zapewniającym obsługę telefonu i nawigacji za pomocą poleceń głosowych.

Ford Puma będzie dostępny w Polsce od stycznia 2020r. Prawdopodobna cena wersji podstawowej poniżej 80 tys. zł. Bezpośrednia konkurencja: Opel Crossland X, Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3.